Secular group questions Muslim hate preacher’s role in a UK charity

Secular group questions Muslim hate preacher’s role in a UK charity November 23, 2018
Image via YouTube

Dr Zakir Naik, above, is banned from entering Britain, but the Islamic preacher who has praised Osama Bin Laden and said all Muslims ‘should be terrorists’ is a trustee of a registered charity.

Now the National Secular Society (NSS) is demanding answers as to why the fanatic continues to be a trustee of the Islamic Research Foundation International (IRFI), a charity registered in England which owns the Islamic TV channel Peace TV.

This week it was reported that the UK’s communications regulator Ofcom is pursuing six separate investigations into Peace TV over concerns that it has breached the broadcasting code.

Malaysia-based Naik, who launched IRFI in 2006 and was banned from entering Britain in 2010, is listed on Peace TV’s website as its leading speaker.

Ofcom is investigating Peace TV for potential breaches of broadcasting rules designed to protect audiences from:

Hate speech, offence and the incitement of crime.

The investigations relate to shows with titles including Media and Islam – War or Peace? and Valley of the Homosexuals.

Peace TV claims to have 200 million viewers around the world. Its English and Urdu channels can be viewed via Sky in the UK, despite being officially banned in India and Bangladesh.

The NSS is now planning to write to the Charity Commission over IRFI’s status.

NSS campaigns officer Megan Manson said:

If IRFI is promoting extremism through its funding of Peace TV, the Charity Commission must hold it to account. We’ll be writing to the commission urging it to do so.

We must also ask why Zakir Naik is allowed to act as a trustee for IRFI. He has been banned from entering the UK over security concerns. How can he be considered a suitable trustee for a UK charity?

Ofcom has a statutory duty to ensure any person holding a broadcast licence is “fit and proper”.

The regulator has previously reprimanded Peace TV twice for breaching its standards. In 2012 Naik said he “tended to agree” that Muslims should be executed if they leave Islam and tried to proselytise a different religion “against Islam”.

In 2016 the channel was fined £65,000 after another speaker, Dr Israr Ahmad, above, used terms such as “like a cancer”, “evil genius”, “their poison” and “cursed people” to describe Jews.

Other speakers who broadcast on Peace TV include Bilal Philips, who the US has named as a co-conspirator in the 9/11 attacks. Hussain Ye, a cleric who claimed a “group of Jews” were “having a party” to celebrate 9/11, has also spoken on the channel.

A report by the Henry Jackson Society on Islamic broadcasting highlighted that while Ofcom had revoked the licences of other channels, including the Iranian-controlled Press TV in 2012, it had not similarly taken Peace TV off the air.

The report’s author, research fellow Emma Webb, said not revoking Peace TV’s licence was:

A material failure by Ofcom to exercise its statutory authority. It is obvious that an individual who is banned from entering the country is unfit to hold a broadcasting licence.

Ofcom is also investigating another Islamic TV channel, Islam Channel, over concerns that it has promoted conspiracy theories and anti-LGBT propaganda.

In February the channel aired a debate on relationships and sex education (RSE) in which speakers slammed the inclusion of lesbians, gays, bisexuals and transgender people in the education system. This had the effect of getting children from Muslim backgrounds to “question their own sexuality”.

The channel was previously investigated by Ofcom in 2010 after it showed presenters encouraging violence against women and condoning rape.

Islam Channel’s presenters have also included preacher Haitham al-Haddad, who has expressed support for child marriage, female genital mutilation and stoning people to death for adultery.

An investigation by the Sunday Times revealed that the channel is funded by the overseas arm of Al-Shiddi Group, a company linked to the Saudi royal family. Islam Channel responded with a statement on its Facebook page calling the investigation “fake news”.

Megan Manson commented:

Any channel that continually breaches broadcasting codes, despite repeated warnings and penalties, should lose its licence.

Browse Our Archives

Follow Us!

What Are Your Thoughts?leave a comment
  • igotbanned999

    Sounds like the Islamic version of Fox News.

  • Broga

    Next week, an appearance on Thought for the Day.

  • Jim Jones

    What a lovely bunch . . . of assholes. Fuck religion.

  • barriejohn

    “Islamic Research”; you couldn’t make it up, could you? What “research” are they carrying out, I wonder. There seems to be a tendency by right-wing ideologues nowadays to include the word “research” in the titles of their groups. It would appear that the more close-minded and bigoted they are, the greater their claim to open-mindedness!

  • Vanity Unfair

    Obviously, research into:
    the history of the religion
    its basis in and derivation from previously-existing religions
    the integrity and morality of the founders
    the logical consistency of its tenets
    its relevance to C21 as opposed to the time of its foundation
    the expressed aims of the founders
    its consistency with with scientific knowledge of the time and later discoveries
    how social changes have been reflected in its eternal verities
    how much closer to perfection is the world for its influence
    and, I’m sure, many more subjects.
    I think we are all agog for the reports (peer reviewed and triple-blind tested) that are, almost certainly, heading for the presses even as I write.